آموزش تولید محتوا سئو شده

تولید محتوا سئو شده

منظور از تولید محتوا سئو شده محتوایی است که از هر نظر قواعد و چارچوب‌های سئو در ساختار آن رعایت شده باشد. سئو محتوا بخش مهمی از روند تولید محتوا را تشکیل می‌دهد و بدون آن متن یا فایل چندرسانه‌ای تولید شده شانسی برای قرارگرفتن در نتایج جستجوی گوگل ندارد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که صرفاً با ایجاد تعداد زیادی متن در وب سایت خود می‌توانند رتبه خوبی در کلمات کلیدی مد نظر کسب کنند در صورتی که متن‌های عادی و بدون رعایت اصول SEO از نظر معیارهای رتبه‌بندی گوگل هیچ ارزشی ندارند. در این مطلب قصد داریم در مورد سئو محتوا صحبت کنیم؛ اگر شما هم به یادگیری اصول و مفاهیم پایه SEO علاقه دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید!

سئو محتوا چیست؟

منظور از محتوا صرفاً یک متن ساده که در سایت بارگذاری می‌شود نیست؛ بلکه محتوای مد نظر باید برطبق اصول و قواعد خاصی نوشته شود. البته محتوا فقط متن نیست و تصاویر، فیلم، فایل صوتی، پادکست و… نیز انواع دیگری از محتوا هستند که در دسته چندرسانه‌ای قرار می‌گیرند.

درست مثل متن، برای محتواهای چندرسانه‌ای نیز باید اصول و قواعد خاصی را رعایت کرد. رعایت قواعد SEO چندین مزیت دارد که موارد زیر از جمله این مزایا هستند:

  • تولید محتوا سئو شده شانس افزایش رتبه در نتایج موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد.
  • باعث افزایش سرعت لود سایت می‌شود.
  • دسترسی به بخش‌های مختلف محتوا ساده‌تر خواهد بود.
  • محتوای مورد نظر در نتایج جستجوی گوگل متمایز از رقبا نمایش داده می‌شود.

عدم رعایت اصول و قواعد SEO نه‌تنها رتبه محتوا را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه ممکن است منجر به جریمه از سمت گوگل شود و سایت شما را از لیست جستجو خارج کند.

اصول سئو در تولید محتوا چیست؟

محتوا انواع متفاوتی دارد و هرکدام از آنها از اصول و قاعده‌های متفاوتی در SEO پیروی می‌کنند. در این بخش قواعد مربوط به تولید محتوا سئو شده متنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

متن‌ها مهم‌ترین نوع محتوای سایت‌ها هستند و با وجود گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و محبوبیت فایل‌های چندرسانه‌ای هنوز هم جایگاه خودشان را حفظ کرده‌اند.

امروزه حتی محتواهای چندرسانه‌ای هم در کنار متن معنا پیدا می‌کنند همان‌طور که پست‌های اینستاگرامی همیشه دارای یک کپشن هستند که به‌صورت متن است. محتواهای یوتیوب، ویدیوهای آپارات و حتی فایل‌های قابل دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها همگی دارای توضیحات متنی هستند.

علت این موضوع این است که متن‌ها راحت‌تر از فایل‌های چندرسانه‌ای توسط ربات‌های موتورهای جستجوگر خوانده و مفهوم آنها درک می‌شود. به همین جهت گاهی برای شفاف‌سازی موضوع فایل‌های چندرسانه‌ای، توصیف عکس‌ها و ویدیوها استفاده از متن می‌تواند بسیار مفید باشد.

تولید محتوای سئو شده حاصل توجه به فاکتورهای اساسی زیر است:

  • چگالی کلمات کلیدی و توزیع آن
  • بلوک‌بندی صحیح
  • پاراگراف‌های کوتاه
  • زیرتیترهای بهینه‌سازی‌شده
  • رعایت قواعد نگارشی
  • بهینه‌سازی المان‌های بصری نظیر تصاویر
  • لینک‌سازی و Anchertext

در مورد هرکدام از این فاکتورها در ادامه توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

چگالی کلمات کلیدی

اصلی‌ترین موردی که در تولید محتوا سئو شده باید به آن توجه کرد چگالی کلمه کلیدی است. کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند و لیستی از نتایج جستجو برای آنها به نمایش در می‌آید. وقتی که در کادر جستجو بیشتر از 1 کلمه وارد شود اصطلاحاً به آن “عبارت کلیدی” گفته می‌شود.

تعداد دفعات تکرار کلمات کلیدی و عبارات کلیدی در متن باید میزان مشخص و استانداردی داشته باشد که با فرمول محاسبه می‌شود. این فرمول‌ها را با نام “فرمول چگالی کلمات کلیدی” و “فرمول چگالی عبارات کلیدی” می‌شناسند.

در حالت استاندارد درصد چگالی باید عددی بین 1 تا 3 درصد باشد. چگالی کمتر از 1 درصد شانس شما را برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو پایین می آورد و درصد بالای 3 نیز ممکن است شما را با جریمه گوگل مواجه کند.

فرمول محاسبه درصد چگالی کلمه کلیدی به شرح زیر است:

100*(تعداد کلمات متن/تعداد تکرار کلمه کلیدی)

فرمول محاسبه چگالی عبارت کلیدی به شرح زیر است:

100*(تعداد کلمات متن/(تعداد تکرار عبارت کلیدی*تعداد کلمات عبارت کلیدی))

بلوک‌بندی متن

بلوک‌بندی متن چیزی است که نویسندگان سایت اغلب نسبت به آن بی‌تفاوت هستند در حالی که همین موضوع به‌ظاهر بی‌اهمیت نه‌تنها تأثیر مهمی بر ظاهر سایت دارد؛ بلکه در سیستم رتبه دهی نتایج جستجو یک فاکتور حائز اهمیت است. گاهی اوقات طراحان سایت برای بلوک‌بندی بهتر المان‌های بصری منحصر به فردی را به دیزاین سایت اضافه می‌کنند تا نتیجه نهایی با تفکیک صحیح به کاربر نمایش داده شود.

گروه دیجیتال مارکتینگ شیراز سئو ارائه‌دهندۀ خدمات طراحی سایت وردپرس در شیراز

اما بلوک‌بندی متن چیست؟ بلوک‌ها اجزای کوچک تشکیل‌دهنده متن هستند که برای خوانایی بهتر متن از یکدیگر جدا شده‌اند. ساده‌ترین مثال برای درک مفهوم بلوک این است که: “یک پاراگراف، یک بلوک محسوب می‌شود.” بلوک‌های دیگر شامل: زیرتیترها، نقل‌ قول‌ها، فاصله بین تصاویر و متن، فاصله بین iframe ویدیوها و متن و مواردی از این دست می‌شوند.

برای درک بهتر مفهوم باید با ساختار کدهای html آشنایی داشته باشید. اگر بخواهیم این مسئله را به شکل علمی مطرح کنیم هر بلوک با یک <br> از بلوک‌های دیگر جدا می‌شود.

اگر یک متن بدون پاراگراف‌بندی، زیرتیتر و دیگر بلوک‌ها در سایت منتشر شود از نظر ساختاری هیچ‌گونه نظمی ندارد و ربات‌های گوگل برای شناسایی موضوع متن دچار مشکل می‌شوند.

پاراگراف‌های کوتاه

پاراگراف‌های یک محتوا همیشه هم از قواعد نگارشی پیروی نمی‌کنند. در متن‌های مقالات و کتاب‌ها شما می‌توانید بر حسب نیاز پاراگراف‌های طولانی و کوتاه ایجاد کنید؛ ولی بر طبق اصول SEO یکی از نشانه‌های تولید محتوا سئو شده وجود پاراگراف‌های کوتاه در متن است.

توصیه می‌شود که پاراگراف‌های محتوای شما حداکثر دو تا سه خط باشد یا به شکل حدودی از 150 کلمه بیشتر نشود.

زیرتیترهای بهینه‌سازی‌شده

زیرتیترها که یک بلوک مهم متن محسوب می‌شوند باید مطابق با قواعد SEO بهینه سازی شوند. زیرتیتر یا (Headings) همان سرفصل‌هایی هستند که موضوع بخش‌های مختلف متن را مشخص می‌کنند. این زیرتیترها به ترتیب اولویت و درجه اهمیت به H1،H2،H3،H4،H5 و H6 تقسیم می‌شوند.

هر محتوا باید تنها یک H1 داشته باشد؛ ولی تعداد زیرتیترهای h2 تا h6 بستگی به طول متن دارد و معمولاً بیش از 4 تا هستند. حداقل یکی از زیرتیترهای h2 باید شامل کلمه کلیدی باشد و این قاعده در مورد H1 نیز صدق می‌کند.

در مورد زیرتیترها در آینده مطلبی مفصل خواهیم داشت که به موضوع متاتگ‌های مهم وب‌سایت می‌پردازد.

رعایت قواعد نگارشی

برخلاف تصور عموم، درجه اهمیت رعایت قواعد نگارشی و املای کلمات، نسبت به فاکتورهای دیگر، کمتر است. حتی گاهی اوقات نویسنده‌های محتوا عامدانه غلط‌های املایی را در متن استفاده می‌کنند تا کاربران را به call to action دعوت کنند. این موضوع را احتمالاً در پست‌های اینستاگرامی زیاد دیده باشید.

گاهی اوقات عبارات کلیدی املاهای متفاوتی دارند و برای افزایش شانس محتوا برای قرارگیری در نتایج برتر موتور جستجو تمام حالات نوشتاری عبارت کلیدی حداقل یک‌بار در متن آورده می‌شود.

رعایت قواعد نگارشی و املای کلمات به خوانایی بهتر متن کمک می‌کند و کاربران حین خواندن متن به‌راحتی می‌توانند مطلب را درک کرده و از اطلاعات موجود در آن استفاده کنند.

بهینه‌سازی المان‌های بصری نظیر تصاویر

المان‌های سمعی‌بصری نظیر تصاویر موجود در متن، فایل‌های ویدیویی و صوتی بخشی از محتوا به‌حساب می آینده و یکی از اقدامات لازم برای تولید محتوا سئو شده بهینه‌سازی این موارد است.

اصلی‌ترین مسئله در مورد تصاویر، بهینه‌سازی و کاهش حجم آنهاست. این موضوع به طور مستقیم بر سرعت لود سایت تأثیر می‌گذارد.

دومین مورد درباره تصاویر استفاده از متن جایگزین یا Alt برای توصیف تصویر است. این عبارت جایگزین که معمولاً همان عبارت کلیدی است کمک می‌کند تا ربات موتورهای جستجو موضوع تصویر را بهتر بفهمد.

در مورد فایل‌های ویدیویی وجود یک فایل زیرنویس لازم و ضروری است. این زیرنویس تا حدودی مشابه Alt تصاویر عمل می‌کند و باعث می‌شود تا ربات‌های موتورهای جستجو پردازش ویدیو را سریع‌تر انجام دهند و موضوع آن را بهتر درک کنند.

استفاده از کدهای schema مناسب برای نمایش صحیح فایل‌های ویدیویی و صوتی در گوگل نیز از جمله اقداماتی است که برای تولید محتوا سئو شده انجام می‌شود.

لینک سازی و Anchertext

لینک‌سازی به دو بخش لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که هر دو در جای خود حائز اهمیت هستند. در حقیقت لینک‌سازی ارتباط کمی با تولید محتوا دارد و بیشتر جزئی از فرایند SEO محسوب می‌شود؛ ولی از آنجایی که لینک‌ها در محتوا قرار می‌گیرند بد نیست اشاره‌ای به آنها داشته باشیم.

لینک‌سازی با هدف ارتقای رتبه کلمات کلیدی و صفحات اصلی سایت انجام می‌شود. آن بخش از متن محتوا که حاوی آدرس صفحه مقصد یا همان لینک است اصطلاحاً Anchertext نام دارد. انکرتکست می‌تواند یک عبارت عمومی نظیر “ادامه مطلب” یا کلمه و عبارت کلیدی باشد.

در مورد روش‌های لینک‌سازی و جزئیات آن در آینده مطلبی را منتشر خواهیم کرد.

دستمزد تولید محتوا سئو شده

دستمزد و قیمت تولید محتوا سئو شده بسته به نوع Content و کسب‌وکار متفاوت است. عوامل زیادی در هزینه‌ها نقش دارند که برخی از آنها عبارت‌اند از: حوزه فعالیت کسب‌وکار، نوع محصول یا خدمات کسب‌وکار، تعداد کلمات محتوا، زبان محتوا، زمان تحویل محتوا و…

حوزۀ فعالیت کسب‌وکار یک عامل تعیین‌کننده هزینه تولید محتواست به‌عنوان مثال هزینه محتواهای پزشکی و دامپزشکی بیشتر از سایر کسب‌وکارهاست.

نوع محصول و خدمات نیز می‌تواند بر قیمت نهایی تأثیر بگذارد. اگر کسب‌وکار صرفاً یک توزیع‌کننده است (نظیر فروشنده موبایل) دسترسی به اطلاعات محصولات برای محتوانویس آسان‌تر خواهد بود. اگر نوع کسب و کار تولیدی است (مثلاً شرکت تولیدکننده میز و صندلی) دسترسی به اطلاعات محصول تنها از طریق مصاحبه با صاحبان کسب و کار، کارگران کارگاه، مطالعه بروشورهای محصولات و مواردی از این دست امکان‌پذیر است و بدیهی است که این موضوع، به دلیل سختی کار، قیمت نهایی را افزایش می‌دهد.

تعداد کلمات محتوا هر چه بیشتر باشد و یا اگر مخاطبان سایت انگلیسی‌زبان باشند قیمت تمام شده محتوا افزایش پیدا خواهد کرد. این مسئله در مورد زمان تحویل نیز صدق می‌کند. اگر درخواست تحویل فوری و در کمتر از 24 ساعت باشد (به‌عنوان مثال مطالب مربوط به سایت‌های خبری و مجلات اینترنتی) هزینه انجام کار بیشتر خواهد شد.

گروه دیجیتال مارکتینگ شیراز سئو برای راحتی هر چه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی خدمات تولید محتوا در شیراز را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌کند. جهت ثبت سفارش و اطلاع از جزئیات به صفحه خدمات ما مراجعه کنید.

سخن پایانی

تولید محتوا سئو شده نیازمند تسلط بر معیارها و آشنایی با قواعد SEO است و برخلاف تصور اشتباهی که وجود دارد به هیچ عنوان یک کار ساده و بی‌دردسر نیست.

گروه دیجیتال مارکتینگ شیراز سئو ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی سایت وردپرس و سئو در شیراز با تکیه بر دانش تیمی متخصص و باتجربه در تمامی مراحل راه اندازی و گسترش یک کسب و کار آنلاین همراه شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *